Olympische Spelen 2012 Banos - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Johan en Hannah - WaarBenJij.nu Olympische Spelen 2012 Banos - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Johan en Hannah - WaarBenJij.nu

Olympische Spelen 2012 Banos

Blijf op de hoogte en volg Johan en Hannah

04 Augustus 2012 | Ecuador, Cuenca

Ola amigos,

Zoals gemeld waren we in Banos aangekomen. De bussen rijden hier vrij goed op tijd (in tegenstelling tot Thailand), de bussen zelf zijn niet veel bijzonders, ze rijden en daar heb je het mee gehad. Om de zoveel tijd komt er iemand binnen om papas chips of een andere lekkernij te verkopen.

Maar aangekomen in Banos (maandag 30 juli); hetgeen we zien bevalt ons al meteen, het is er lekker weer en vrij druk. In Quito hebben we een adres gekregen van een Hostel en zijn daar direct naartoe gelopen. Dit was een goede keuze, ruime schone kamers, lekkere douche, gratis wifi, zwembad, dakterras en een barretje, en dat alles voor een goede prijs. Na alles te hebben geinstallaleerd gaan we het dorpje in. Zoals gezegd; veel winkeltjes, eettentjes en barretjes. Een goede avond.

Dinsdag 31 juli; we gaan raften. Dit hadden we gisteren via het hostel vastgelegd. Al met al moeten we een klein uur in een busje zitten en krijgen daar vervolgens uitleg hoe het in zijn werk gaat. De voorste 2 posities zijn heel belangrijk volgens onze begeleider, en Hannah en ik krijgen de eer om deze te vervullen. (in eerste instantie een andere jongen maar deze bakte er niets van, en werd al snel door onze alleskunner Hannes vervangen). Tijdens het raften moeten we goed op elkaar letten en de begeleider geeft comando s. Left back, right back, forward enz. en dit moet uiteraard allemaal synchroon. Het gaat ons goed af en het is een mooie tocht. De rivier is niet super wild maar hier en daar zitten er toch leuke kolkjes tussen. We zijn niet omgeslagen, wel nat geworden, maar was erg leuk om te doen, en met momenten best zwaar (vooral je rug).
Na het raften gaan we nog ergens eten met de groep en worden we weer in Banos afgezet. Omdat we het zo goed hebben gedaan vinden dat we wel naar de thermos baden mogen. Deze zitten vlak bij ons hostel, dus we gaan er op onze flipflops naartoe. Nu begrijpen we waarom Papallacta de mooiste baden van Ecuadoor had, hier zijn het eigenlijk gewoon 3 zwembaden met koud, warm en iets warmer water erin. Maar buiten dat, kijken we wel uit op bergen en watervalletjes. Het is er erg druk, maar buiten dat is het toch wel lekker. We houden het een paar uur vol en gaan ons vervolgens opmaken voor de avond. We gaan lekker eten en even naar een bar, maar het is rustig en eigenlijk zijn we (ondanks de rust) vrij moe. Op een of andere manier beginnen onze ogen hier rond 23 uur (of eerder) te prikken en beginnen we te gapen. Maar wel volhouden dat we niet moe zijn. Ach ja, toch maar toegeven en op tijd naar bed (zal het tijdsverschil en het vroeg donker worden wel zijn).

Vandaag (woensdag 1 augustus) gaan we mountainbiken, het moet een makkelijke route zijn met voornamelijk afdalingen (zo n 80%). Onderweg komen we weer veel watervalletjes tegen en kun je bungee jumpen in een ravijn en met een kabelbaan enz. Allemaal leuk maar ons 1e doel is de waterval Diablo, dit is ongeveer 22 km fietsen maar zoals gemeld voornamelijk down hill. Daar aangekomen moeten we nog een heel eind lopen/klouteren op trappetjes naar boven, weer naar beneden en weer naar boven (kon dat nou niet makkelijker?¿). Aangekomen blijkt het inderdaad een flinke waterval te zijn, sjezus wat een geweld. Je kunt via een grot nog verder omhoog, dit is vrij smal, druk en benauwd, absoluut niets voor mij, dus gaat Hannah alleen verder naar boven. Hier kun je nog verder achter de waterval en daar zie je pas echt met hoeveel geweld dit gaat. Ook weer erg mooi.
Nou dat gezien, wat gaan we nu doen. Ehmm we fietsen wel een eindje terug kijken hoever we komen. Als je goed gelezen hebt snap je dat dit 80% up hill is, en ik zeg je, het zijn stevige colletjes. We stoppen op tijd om iets te drinken en te eten en fietsen dan weer verder. Al met al vrij vermoeiend, zelfs zo vermoeiend dat Hannah een onaangekondige pauze inlast door met haar fiets en al in een greppel te gaan liggen. Het ging niet hard maar ze heeft er wel wat schaafwondjes aan overgehouden. Het deed niet zeer dus ik begon al snel te gniffelen en dit heeft ze deze vakantie al meerder keren moeten aanhoren. Na deze korte pauze gaan we verder en jawel we hebben het gehaald!!! Een vlugge rekensom brengt ons op 22 + 22 km (en op de heenweg zijn we nog helemaal de verkeerde kant op gefietst) dus al met al hebben we een goede 50 km door de bergen geknald.
We zijn trots op ons zelf en belonen ons dan ook met een volledige massage van een uur, heeeerlijk. S avonds eigenlijk weer hetzelfde verhaal, eten, drinken en vrij vroeg naar onze mand.

Donderdag 2 augustus; vandaag gaan we canyoningen, dit is eigenlijk abseilen maar dan door watervallen heen. We weten niet wat we moeten verwachten, maar lijkt ons wel leuk. En het was ook leuk, we krijgen eerst 2 watervallen waar we wat op moeten oefenen. Als je een paar meter boven de het water hangt moet je alles los laten en met open armen naar achter springen. Het is erg raar, omdat dit tegen je natuur ingaat, maar zodra je het doet is t erg gaaf. Onderweg komen we nog een waterval tegen die we als glijbaan afgaan en als laatste een 45 meter hoge waterval. We denken dat we weer moeten abseilen, maar nee, we moeten met armen open achterover naar beneden springen, dusss… We gaan er maar vanuit dat ze dit vaker doen, dus eerst ga ik en daarna Hannah. Super gaaf, je hebt een vrije val naar beneden waarna je op 10 meter boven de grond achter de waterval blijft bungelen, vervolgens laat de begeleider je in de waterval zakken. VET.
We zijn wel snel klaar met ons rondje, we dachten 2 tot 3 uur, maar zijn klaar in een uur, wat een atleten zijn we toch. Een vrije middag dus, deze hebben we ingevuld met helemaal niets, zonnen op het dakterras met een biertje en een boek. Genoeg ingespannen. S avonds weer ons vaste ritueel…

Vrijdag 3 augustus vertrekken we met de bus vanuit Banos (en deze is zowaar wat te laat) naar Cuenca. We moeten onderweg even overstappen in Riobamba want dit is een langere rit. In totaal zitten we ongeveer 7 uur in de bus. Cuenca is een koloniaal stadje met volgens de lonely planet veel eettentjes; toch gek dat als je honger hebt ze even allemaal niet kunt vinden. We hebben de avond in Cuenca wat gegeten en nog gekaart in een barretje.

Zaterdag 4 augustus lopen we wat rond in het relatief mooie stadje, maar we zijn niet zo n cultuursnuivers dus hebben we het wel snel gezien. Terrasje op, internetcafeetje in en dadelijk wat eten en drinken. Morgen maar weer verder naar het volgende. Hopelijk halen we in 1 dag de zee. Daar willen we o.a. de walvissen gaan kijken (it is whale season!).

Tot de volgende!! XXXXXX

• 05 Augustus 2012 - 09:31

Wendy:

Heej hallo!

Wat een super avonturen weer! En Canyoningen...is echt super mooi (als je een mooie en uitdagende canyon hebt). Is één van mijn favorieten activiteiten geworden! En 50 km fietsen...Petje af!!

Geniet ervan en veel plezier met de Walvissen...

X, Wendy

• 05 Augustus 2012 - 11:10

Woenies:

Super Cool !!!!
    Wat zijn jullie toch sportief. Gelukkig houden jullie ook van de 3e helft..........
    Ik ben benieuwd naar het volgende verslag.

p.s. Alles is nog goed op de vendelier!!

gr
    Frank, Sarah, Mick, Ties en Kiki

• 05 Augustus 2012 - 12:39

Twan En Janneke:

Mooie verhalen weer. Brengt ons weer helemaal terug.

Veel plezier nog.

Gr. Twan&Janneke

• 05 Augustus 2012 - 13:56

Jaan:

Wat een leuk verhaal weer. Je kunt zo boeiend schrijven. Leuk hoor!
    Zo...dat zijn weer genoeg veren in je k...... Ik zou niet graag hebben dat je verwaand werd.

Zeg tussen haakjes, hebben jullie wel pleisters bij?
    Over Hannah zit ik niet zo in, (incidentje kan) maar Johan meer beschadigingen kunnen er niet meer bij he!

Dus pas goed op jezelf (en elkaar) en geniet.
    Groetjes Jaan

• 05 Augustus 2012 - 17:43

Martien, Mylène En De Kiss:

Heej Johan en Hannah, nou jullie hebben

• 05 Augustus 2012 - 17:51

Mylène :

.....ging iets niet goed met het vorige berichtje... Probeer het nog eens. Nou we lezen wel dat jullie het super hebben, en dat jullie ook flink aan de bak hebben gemoeten alhoewel dat er ook voldoende tijd om te lamballen is.... Jullie krijgen trouwens de groeten van een oom en tante van Johan uit hapert. Kwamen we tegen toen we ergens op een Frans terrasje zaten te eten. Wel lachen. Nou geniet er nog maar van en tot over 2 weekjes?
    De groetjes en twee dikke XX van de meiden voor Hannah (sorry Johan, de meiden zeiden; jaheeeeee dat is een jongen die ga ik geen kusjes geven....)

• 05 Augustus 2012 - 23:04

Marijke:

Hey skatties!
    Wat hebben jullie het weer geweldig, beetje jaloers zijn we wel hoor!
    Geniet van alle Coole dingen. Xju

• 06 Augustus 2012 - 15:29

Leo En Tonnie:

Hallo luitjes daar,
    Wat een mooie reis weer, geweldig omdat allemaal te lezen.
    Jullie doen wel gevaarlijke dingen, kijk maar uit????
    Heel veel plezier nog.

• 06 Augustus 2012 - 22:13

Tinie En Marlies:

Ha die Hannah en Johan.
    Eindelijk een berichtje van ons. We hebben vanuit Frankrijk jullie begin van de reis en het vervolg daarvan wel via de tablet kunnen volgen, maar net als vorig jaar was ik steeds weer voortijdig "mijn" tekst kwijt, dus ik heb maar gewacht tot we weer in Nederland waren.
    Ook nu kunnen we ook alle foto's beter bekijken die jullie toegevoegd hadden. Wat een mooie avonturen en foto's hebben jullie tot dusver weer gemaakt.
    Wat fijn voor jullie dat jullie zo kunnen genieten van de natuur met de daarbijbehorende uitstapjes, nou zeg maar gewoon UITSTAPPEN. Goed voor jullie dat jullie zoiezo sportief zijn aangelegd anders kreeg je dat nooit voor elkaar. En van de avonden genieten dat is wel aan jullie besteed, dat weet iedereen wel. Geniet er nog van en tot de volgende keer.
    Pas op jezelf en op elkaar.
    Groetjes Tinie en Marlies

• 09 Augustus 2012 - 21:58

Leanne En Fer:

Ha Hannah en Johan,
    Wat een mooi verhaal , weer van alles beleefd.
    Nog veel plezier,

gr Leanne en Fer

• 13 Augustus 2012 - 19:24

Billie:

Hey dame und herr, ik lees het pas laat elke keer maar dat komt omdat het bij m'n junkmail komt. Hij gaat lekker hoor ik, da watervallen moet je nog maar eens te goe uitleggen maar ik hoor het wel sehr sportief ja. Joon heb deze week 2x getraind, appeltje-ei(genlijk erg zwaar)tje. Je merkt wel dat ik in de verleden tijd praat net alsof ik op tijd gereageerd hebt (ti's maandag nu) dit weekend gaan we beachvolleyballen (lees de reactie van het volgende verhaal maar dan weet je meteen hoe het was)... Los groetos

• 15 Augustus 2012 - 21:14

Marcelluke En Marlieke:

Hey!!!!! lieverds

Ik zit hier in de hitte even een berichtje te schrijven, het is hier om af te pikken hahahaha
    het is ook nooit goed he
    Sorry ik hoor alle verhalen, maar vergat gewoon dat ik zelf ook iets van ons kan laten horen
    DEMENTIE LIGHT...maar ...beter laat dan nooit
    Wat hebben jullie daar een super tijd zeg, ik hoef niet te vragen of jullie het naar je zin hebben
    jullie benutten je tijd in iedergeval goed

Heel veel lieve groeten geniet ..doe voorzichtig en voor later...goeie reis terug
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx De porriekus